ارمغان سفرهاي رييس جمهور؛

ايرنا/ آب گوارا در مسير سرزمين آبهاي شيرين

کد خبر: 190903 تاریخ انتشار: 1402/01/14 23:37:42
نمایش: 711
اخبار
در سفر استاني رييس جمهور به چهارمحال و بختياري نخستين مساله اي که از سوي دولتمردان و نخبگان استان مورد توجه قرار گرفت، تعيين و سرعت بخشي به طرح هاي آبرساني استان بود که اين مهم با حمايت دولت در حال تحقق است.

درد بزرگي بود اينکه چهارمحال و بختياري سرچشمه رودخانه‌هاي کارون بزرگ، زاينده‌رود و بخشي از دز باشد اما در نهايت بخشي از روستاهاي اين استان با تانکر آبرساني شود.

خشکسالي ۲ دهه اخير نيز فشار بيشتري را بر مردمان ساکن در سرزمين آبهاي شيرين ايران آورده بود و در نهايت يکي از جدي ترين مطالبات مردم چهارمحال و بختياري دسترسي به آب شرب پايدار بود.

از اين رو در سفر استاني رييس جمهور به چهارمحال و بختياري نخستين مساله اي که از سوي دولتمردان و نخبگان استان مورد توجه گرفت، تعيين و سرعت بخشي به آبرساني به اين استان بود که رودخانه ها در آن جاري بودند ولي مردم تشنگي را لمس مي‌کردند.

به همين دليل بود که رييس جمهور در سخنان شوراي اداري چهارمحال و بختياري گفت: مساله آب بر اساس طرح جامع وزارت نيرو به صورت شفاف، قانوني، مبتني بر عدالت و نظرات نخبگان و با همراهي مردم مديريت مي‌شود.

به گزارش ايرنا، آيت‌الله سيد ابراهيم رئيسي در نشست شوراي اداري چهارمحال و بختياري افزود: يکي از مسائل مهم چهارمحال و بختياري و استان‌هاي همجوار مساله آب است، خداوند به اين استان نعمت فراواني آب بخشيده اما در سال‌هاي اخير اين منابع کاهش يافته است از همين رو بايد منابع موجود به درستي مديريت شود.

وي ادامه داد: براي موفقيت در مديريت منابع آب نياز به همراهي و همکاري مردم داريم و در گام نخست بايد آب شرب تامين شود چرا که برخي از مناطق اين استان با تانکر آبرساني مي شود.

رييس‌جمهور به طرح جامع منابع آب وزارت نيرو اشاره کرد و گفت: اين طرح براي استفاده از آب شرب، کشاورزي و صنعت تهيه شده است که از وزارت نيرو انتظار مي‌رود اين طرح را به صورت شفاف توام با عدالت و مبتني بر قانون و نظرات نخبگاني تدوين و اجرا کند اما نکته مهم در اجراي موفق اين طرح همکاري مردم است.

رييس جمهور هنچنين در نشست خبري پس از سفر استاني خود از صحبت‌هاي خود درباره ذهنيت عمومي درباره پر آب بودن چهارمحال‌ و بختياري نيز گفت: اين ذهنيت درستي است و واقعيت هم همين است‌ اما نکته مهم آن است که به هر دليلي ديگر استان به همان ميزان که در دوران گذشته داراي منابع آبي بود امروز ديگر آب ندارد، اما خداوند متعال به اين استان عنايت دارد جاي هيچ ترديدي نيست.

وي يادآور شد: نکته مهم آن است که چه بايد کرد که مديريت آب در اين شرايط صورت گيرد، سخن از کمبود آب هست اما با مديريت و با کمک خود مردم مي توانيم براي کساني که تا ديروز از اين آب چه در چهارمحال و بختياري و چه در استان‌هاي همجوار بهره‌مند مي‌شدند، شرايط عادلانه مهيا کنيم.

رئيسي اظهار داشت: تمام کساني که تا ديروز از اين آب بهره‌مند مي‌شدند بايد هميت‌ کنند و سه نکته‌ مهم و محوري را مد نظر قرار دهند، نخست آنکه بدانند نسبت به اين آب بايد مديريت صورت بگيرد و اين مديريت نيز بايد با محوريت عدالت انجام شود و بر مبناي اين عدالت، کساني که به‌ آب شرب نياز دارند بر صنعت مقدم هستند.

وي با بيان اينکه در نظر گرفتن اولويت براي آب شرب نياز به استدلال‌ ندارد، گفت: در صنعت مي‌توان از پساب‌ استفاده کرد که اين امکان در آب شرب وجود ندارد از اين رو اين مساله به طور کامل‌ روشن است.

رئيس جمهور افزود: معتقدم اگر طرح جامع و شفاف‌ توام‌ با عدالت و بهره مندي از آنچه در قانون آمده‌ است براي مديريت آب شرب، کشاورزي و صنعتي تهيه شود به نحوي که تمام کساني که از اين آب بهره مند مي‌شوند و نخبگان صاحب نظر از اين طرح مطلع شوند، مردم نيز آن را مي‌پذيرند.اينجا را بخوانيد

گام‌هاي بلند دولت براي آبرساني به چهارمحال و بختياري

علي اکبر محرابيان وزير نيرو امسال در پيام نوروزي خود اعلام کرد:به لطف خداوند و به همت همکارانم در صنعت آب تلاش شد تا اثرات و پيامدهاي سه دوره متوالي خشک‌سالي در گستره ايران اسلامي مديريت شده و با عزم جهادي راه‌حل‌هاي مؤثر و عاجل براي تنش آبي در دستور کار قرار گيرد، به گونه‌اي که با اجراي پروژه عظيم آبرساني غدير مشکل کم آبي جمعيتي افزون بر پنج ميليون نفر در پهنه خوزستان به حداقل رسيد، پروژه انتقال آب درياچه اروميه براي کمک به حل مشکلات زيست محيطي اين درياچه بهره‌برداري شد، تنگناهاي به وجود آمده در تأمين آب مردم همدان و شهرکرد برطرف گرديد، اجراي پروژه انتقال آب خليج فارس به استان‌هاي مرکزي ايران کليد خورد و مهم‌تر از همه با توجه ويژه دولت سيزدهم به مناطق کمتر برخوردار، ابر پروژه جهاد آبرساني در سراسر ايران اسلامي عملياتي شد و به پيشرفت ۳۰ درصدي رسيد تا شاخص آبرساني روستايي کشور در گامي بلند از ۸۰ درصد به ۹۰ درصد ارتقا يابد.
 

تامين آب شرب پايدار همواره يکي از دغدغه‌هاي مردم مناطق روستايي چهارمحال و بختياري به شمار مي‌رفت اما با همت دولت سيزدهم جهاد آبرساني در اين استان شکل گرفته و به گفته مسوولان ظرف ۲ سال آينده تمامي روستاهاي اين استان از آب شرب لوله‌کشي برخوردار مي‌شوند.

به گزارش ايرنا، چهارمحال و بختياري با وجود اينکه سرچشمه رودخانه‌هاي کارون، زاينده‌رود و بخشي از رودخانه دز است اما تعداد زيادي از روستاهاي اين استان به سبب خشکسالي‌هاي متوالي و همچنين نبود شبکه آبرساني با تنش آبي روبرو هستند و سال‌هاست که به وسيله تانکر آبرساني سيار مي‌شوند.

هر چند در تابستان برخي از شهرهاي استان نيز با تنش آبي روبرو مي‌شود و منابع موجود جوابگوي نياز شهروندان نيست اما با همت دولت سيزدهم برنامه‌هاي موثري براي رفع اين چالش پيش‌بيني شده است و علاوه‌بر آن با بهره‌برداري از طرح آبرساني بن به بروجن در دهه فجر مشکل تامين آب شرب پايدار براي نيمي از جمعيت استان برطرف مي‌شود.

تابستان خشکي که گذشت

تابستان پارسال به دليل کدورت آب چشمه کوهرنگ ،مردم شهرکرد و روستاهاي در مسير خط انتقال آب کوهرنگ به مرکز استان دچار قطعي و کدورت آب شرب شدند اما در کمتر از ۱۰ روز اين مساله با اجراي خطوط پدافندي رفع شد.

استاندار چهارمحال و بختياري با اشاره به رفع مشکل تامين آب شرب شهرکرد گفت که چهار خط پدافندي با تلاش جهادي متخصصان در حداقل زمان براي تامين آب شرب اين شهر اجرا شد.

غلامعلي حيدري با بيان اينکه اجراي اين تعداد طرح در حالت عادي چهار ماه طول مي‌کشيد اما در مدت ۱۰ روز با تلاش جهادي انجام شد،افزود: در حال حاضر آب شرب در شهرکرد و ديگر شهرها و روستاهاي در مسير خط انتقال آب کوهرنگ به شهرکرد در وضعيت پايدار قرار دارد.
 

حيدري با بيان اينکه براي اجراي چهار خط پدافندي انتقال آب به شهرکرد کمتر از ۱۰ روز تلاش شبانه‌روزي در سه شيفت کاري از سوي متخصصان بومي و ساير استان‌هاي کشور انجام شد، خاطرنشان کرد: اين در حالي است که در حالت عادي بايد چهار ماه زمان براي اجراي اين خطوط اختصاص داده مي‌شد.

وي خاطرنشان کرد: انتقال آب از تصفيه‌خانه سامان، اجراي طرح‌هاي عمان ساماني و فدک و انتقال آب از چاه‌هاي کشاورزي و لوله‌گذاري به متراژ قابل توجه از جمله خطوط پدافندي انتقال آب به شهرکرد است.

حرکت دولت به سمت تامين آب شرب پايدار

استاندار چهارمحال و بختياري تامين آب را از مهمترين چالش‌ها و رفع آن را جدي‌ترين مطالبه مردم استان برشمرد و گفت: اين چالش به همت دولت سيزدهم برطرف شده است به طوريکه طرح تامين آب شرب نيمي از جمعيت استان سرعت بخشيد شد.
 

لامعلي حيدري با بيان اينکه در سفر رييس جمهور به استان بيش از پنج هزار ميليارد تومان براي تامين آب کشاورزي و شرب پايدار به استان اختصاص يافته است، افزود: پارسال سدهاي مثل گهرو، بيدکان و باباحيدر که متوقف شده بود فعال شد.

وي يکي از اقدامات جهادي دولت در استان را حل بحران آب در شهرکرد عنوان کرد و گفت: کاري که بايد در طول چهار ماه انجام مي‌گرفت در کمتر از ۱۰ روز به سرانجام رسيد.

استاندار چهارمحال و بختياري با بيان اينکه چهارمحال و بختياري پيش از دولت سيزدهم از اعتبارات ماده ۵۶ برخوردار نشده بود، اظهار داشت: با پيگيري‌هاي بسيار يک هزار و ۳۵۰ ميليارد تومان از اين محل به استان اختصاص پيدا کرد که ۸۰۰ ميليارد تومان آن در حوزه راهسازي و ۵۵۰ ميليارد تومان آن در حوزه آب و سدسازي سرمايه‌گذاري مي‌شود.
 

يدري با بيان اينکه تامين آب شرب پايدار و سالم در اولويت کاري مسوولان قرار دارد، خاطرنشان کرد: در حوزه رفع تنش آبي اعتبارات بسيار خوبي در سفر رييس جمهور به استان اختصاص يافته است، همچنين براي تامين آب شرب پايدار از اعتبارات ۱۴۰۱ نيز بهره‌مند خواهيم شد.

مي‌توان گفت يکي از شاخص‌هاي محروميت در استان، نبود آب شرب پايدار در برخي از مناطق روستايي استان است به گونه‌اي که به گفته مديرعامل شرکت آب و فاضلاب چهارمحال و بختياري ۱۸ هزار و ۴۹۳ نفر در بيش از ۵۰ روستاي استان با تانکر، آبرساني سيار مي‌شود اما با توجه به اعتبارات قابل توجهي که دولت براي رفع اين چالش اختصاص داده است و بهره‌گيري از ظرفيت و توان قرارگاه محروميت‌زدايي امام حسن مجتبي(ع) ظرف ۲ سال آينده تنش آبي در تمام روستاهاي استان برطرف و روستاهاي استان از آب شرب سالم و لوله‌کشي بهره‌مند مي‌شوند.

رفع تنش آبي روستاهاي استان ظرف ۲ سال آينده

معاون هماهنگي امور عمراني استاندار چهارمحال و بختياري در همين خصوص به خبرنگار ايرنا گفت: از سال گذشته با استفاده از ظرفيت قرارگاه محروميت‌زدايي امام حسين مجتبي(ع) آبرساني روستايي در استان آغاز شده است و با تداوم اين فعاليت‌ها ظرف ۲ سال آينده تنش آبي در تمام روستاهاي استان برطرف مي‌شود.

علي حيدري افزود: آبرساني روستايي در بسياري از شهرستان‌هاي استان در حال اجراست اما بيشترين روستاهايي که داراي تنش آبي است و با تانکر آبرساني مي‌شود در شهرستان خانميرزا واقع شده است و اقدامات انجام شده از پيشرفت بالايي برخوردار شده است.
 

مديرعامل شرکت آب و فاضلاب چهارمحال و بختياري نيز با اشاره به جزييات اجراي عمليات آبرساني روستايي در استان به خبرنگار ايرنا گفت: عمليات آبرساني به ۴۴ روستا و پارسال به ۵۱ روستاي استان آغاز شد.

احمدرضا محمدي افزود: مصوب شده است تا با همکاري قرارگاه امام حسن مجتبي (ع) تا سال ۱۴۰۲ تعداد روستاهايي که به آب لوله‌کشي سالم و پايدار متصل مي‌شوند به ۲۹۸ روستا برسد و بر همين اساس مشکل تامين آب شرب در تمامي روستاهاي استان برطرف مي‌شود.

وي، ميزان اعتبار اختصاص يافته به آبرساني روستايي در استان طي سال‌هاي ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ را ۲۵۰ ميليارد تومان اعلام کرد و گفت: بخشي از اين اعتبار از محل اعتبارات محروميت‌زدايي و بخشي از آن از محل اعتبارات وزارت نيرو تامين شده است.

مديرعامل شرکت آب و فاضلاب چهارمحال و بختياري با بيان اينکه تا پيش از دولت سيزدهم ۱۸ هزار و ۴۹۳ نفر در بيش از ۵۰ روستاي استان با تانکر، آبرساني سيار مي‌شد، تصريح کرد: تامين آب شرب پايدار در تمامي نقاط استان همواره يکي از دغدغه‌ها و مطالبات مردم استان به شمار مي‌رفت که دولت سيزدهم توانست بخوبي به اين مطالبه پاسخ دهد.

محمدي با اشاره به اختصاص ۷۷۰ ميليارد تومان اعتبار به بخش آب و فاضلاب استان در سفر رييس‌جمهور و اعضاي هيات دولت به استان، اظهار داشت: ۱۵۰ ميليارد تومان از اين ميزان اعتبار از محل ماده ۵۶ و ۶۲۰ ميليارد تومان آن از محل منابع عمومي تامين شده است.

وي ادامه داد: اين اعتبار براي تکميل طرح‌هاي نيمه‌تمام فاضلاب، اصلاح شبکه‌هاي فرسوده، آبرساني روستايي و رفع تنش آبي شهرهاي استان مي‌شود.
 

مديرعامل شرکت آب و فاضلاب چهارمحال و بختياري خاطرنشان کرد: در استان ۹ مجتمع آبرساني روستايي در حال اجراست که در شهرستان‌هاي لردگان، خانميرزا، اردل، کوهرنگ و کيار و بن واقع شده است.

طرح بزرگ آبرساني به روستاهاي لردگان

نماينده مردم شهرستان‌هاي لردگان و خانميرزا در مجلس شوراي اسلامي با اشاره به خشکسالي‌هاي اخير گفت: چهار هزار و ۲۰۰ ميليارد ريال براي آبرساني پايدار به بخش رودشت شهرستان لردگان اختصاص داده شد.

حسين باميري تاکيد کرد: اين مبلغ از محل اعتبارات ملي با عنوان "جهاد آبرساني" به مناطق روستايي اختصاص پيدا کرد.

وي با اشاره به بحران آبي در سراسر کشور از سال‌ها و دهه‌هاي گذشته افزود: به موازات مردم کشور اهالي مناطق مختلف چهارمحال و بختياري هم با مشکل تنش آبي مواجه شده‌اند.

باميري به آب‌رساني سيار با تانکر به ۱۵۶ روستا در شهرستان‌هاي لردگان و خانميرزا اشاره و تصريح کرد: در نشست‌هاي مجمع نمايندگان و استاندار چهارمحال و بختياري با وزير نيرو، اهميت تخصيص و تامين منابع آب در بخش‌هاي مختلف تشريح، بررسي و تبيين شد.

وي گفت: در راستاي رفع مشکلات آب‌رساني به مناطق مختلف کشور و با پيگيري‌هايي از طريق کميسيون تلفيق مجلس شوراي اسلامي اعتبارات ملي با عنوان "جهاد آبرساني" به مناطق روستايي مشخص و در مجلس يازدهم تصويب و به وزارت نيرو ابلاغ شد.

باميري تاکيد کرد: به‌همين منظور با اختصاص اعتبار به طرح بخش رودشت شهرستان لردگان تا شهر لردگان، قرارگاه امام حسين مجتبي (ع) به‌عنوان پيمانکار مشخص شد و کار خود را آغاز کرد.

وي افزود: با اجراي اين طرح آب آشاميدني پايدار از آتشگاه شهرستان لردگان به ۵۳ روستاي بخش رودشت، بخش مرکزي شهرستان لردگان و شهر لردگان تامين خواهد شد.

نماينده مردم شهرستان‌هاي لردگان و خانميرزا در مجلس شوراي اسلامي به اختصاص ۳۰۰ ميليارد ريال اعتبار ديگر براي آب‌رساني به مناطق مختلف اين شهرستان‌ها اشاره و تصريح کرد: از اين مبلغ ۲۲۰ ميليارد ريال براي شهرستان لردگان و ۸۰۰ ميليارد ريال براي شهرستان خانميرزا بوده است.

وي يادآور شد: از اين مبلغ در شهرستان لردگان ۱۱۰ ميليارد ريال براي آبرساني به منطقه اوره و بارز، ۷۰ ميليارد ريال به آب‌رساني منطقه ريگ و ۴۰ ميليارد ريال به‌منظور آبرساني به شيرمرد بخش فلارد ۴۰ ميليارد ريال اختصاص داده شد.

باميري اظهار داشت: همچنين ۸۰۰ ميليارد ريال اختصاص اعتبار آب‌رساني شهرستان خانميرزا از محل اعتبارات محروميت‌زدايي سال ۱۴۰۰ بوده است.

جهاد آبرساني آغاز شد

مسوول بسيج سازندگي سپاه قمر بني‌هاشم(ع) چهارمحال و بختياري گفت: آبرساني شرب به ۷۷ روستاي استان به همت قرارگاه امام حسن مجتبي(ع) انجام خواهد شد.

هوشنگ فولادي با اعلام اين خبر افزود : آبرساني به ۱۷ هزار روستا در کشور با همکاري قرارگاه انجام مي‌شود که در مرحله نخست ۱۰ هزار روستا آبرساني مي‌شود.

به گفته وي، سهم چهارمحال و بختياري از اين تعداد ۷۷ روستا است که در مرحله اول ۴۴ روستا آبرساني مي‌شوند.

به گزارش ايرنا، دولت سيزدهم نه تنها در حوزه آبرساني روستايي بلکه در بسياري از شاخص‌ها محروميت‌زدايي از جمله راه، مسکن و توسعه کشاورزي و دامداري و اشتغال اقدامات شاخصي در استان انجام شده است.

چهارمحال و بختياري داراي ۹۷۵ روستاي داراي سکنه است که از اين تعداد ۵۷۵ روستا داراي جمعيت بالاي ۲۰ خانوار است و بر اساس آخرين آمارهاي موجود ۴۰ درصد جمعيت استان را به خود اختصاص داده است.

 

افزودن دیدگاه


ایجاد کننده صفحه : مدیر سایت | تاریخ آخرین ویرایش : 1401/02/28

قوانین:


 قانون هوای پاک
   قانون حفظ و گسترش فضای سبز در شهرها
قوانین مربوط به ساخت و ساز خارج از حریم و محدوده شهرها
فلوچارت قانون ماده 99 قانون شهرداری
فرایند صدور مجوز ساخت
فرم تکمیل پرونده کمیسیون ماده 99 استان
رسیدگی_به_شکایات_مناقصات
آیین نامه اجرایی ماده 33 قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان
آيين نامه احداث بنا وايجاد تاسيسات در خارج از محدوده وحريم شهرها​
آیین نامه نصاب ​
بخشنامه وزارت کشور ​
قانون الحاق یک بند و 3 تبصره به عنوان بند 3 به ماده 99 قانون شهرداریها​
قانون منع فروش و واگذاري اراضي فاقد كاربري مسكوني براي امر مسكن به شركت
آیین نامه اجرایی مناطق نمونه گردشگری کشور
ضوابط و معیارهای استقرار واحدها و فعالیتهای صنعتی و تولیدی
 

پیام و هشدارها